Museo |
Museo de Mallorca
|
Inventario |
DA05/14/0002
|
Clasificación Genérica |
Arts plàstiques; Escultura; Devoció; Creu
|
Objeto/Documento |
Creu de terme
|
Autor/a |
Sagrera, Guillem (A) (Lugar de nacimiento: Felanitx, 1380[ca] - Lugar de defunción: Itàlia, 11/1454) Escuela/Taller: Gòtic (Estil)
|
Materia/Soporte |
Pedra
|
Técnica |
Esculpit
|
Dimensiones |
Alçària = 114 cm; Amplària = 42 cm
|
Descripción |
Només es conserven dues de les peces que conformaven l´antiga creu de terme: el capitell octogonal i part del peu. El capitell mostra a cada una de les vuit cares, separades per sengles pinacles, un dels apòstols amb els corresponents atributs, sota arc i gablet. El peu de la creu presenta respectivament a cada una de les dues cares la mare de Déu i sant Joan Evangelista, ambdues figures sobre repeu amb querubí portador de filacteri i sota petita volta amb gablets. A banda i banda del peu de la creu hi ha puntes formades per fulles d´acant i restes de petits plafons circulars calats també rematats amb puntes.
Les restes estan molt degradades. Tot i així les figures encara mostren el cànon curt, bon sentit volumètric i les formes anguloses i rotundes que caracteritzen l´escultura de Guillem Sagrera.
|
Iconografia |
Creu; Mare de Déu; Sant Joan Evangelista; Apòstols
|
Datación |
1440-1441
|
Contexto Cultural/Estilo |
Gòtic Gòtic flamíger Gòtic borgonyó
|
Lugar de Procedencia |
Palma
|
Lugar Específico/Yacimiento |
Porta de Santa Catalina
|
Historia del Objeto |
El pare G. Llompart exhumà un document de 1441 mitjançant el qual Guillem Sagrera reclamava el pagament de la creu que el pescador Climent li havia encomanat per a la porta de Santa Catalina de Palma. D´altra banda B. Ferrà informava l´ant 1885 que certs fragments d´una creu que debió ser magnífica retirats del solar on es construïa la nova església de Sant Magí del raval de Santa Catalina, Palma, havien estat cedits per al Museu Arqueològic Lul·lià. Entre els anys 1916 i 1931 la creu s´exposà en el Museu Arqueològic Diocesà i per fi a principis de la dècada dels 70 la Societat Arqueològica Lul·liana la va dipositar en el Museu de Mallorca.
La datació, les característiques formals i estilístiques i la procedència permeteren identificar les restes de la creu del fons del Museu de Mallorca amb la peça contractada amb Guillem Sagrera.
|
Clasificación Razonada |
La pretensió monumental que s´endevina en les restes de la gran creu, la riquesa de les formes arquitectòniques i els detalls preciosistes que hi romanen, així com també el tractament que encara es pot apreciar en els personatges representats, emmarquen la peça dins l´estil gòtic final, borgonyó per a les figures i flamíger per als elements arquitectònics.
|
Bibliografía |
FERRÀ PERELLÓ, Bartolomé. SOCIETAT ARQUEOLÒGICA LUL·LIANA. Cruces de piedra. Bolletí de la Societat Arqueològica Lul·liana. Palma: Societat Arqueològica Lul·liana, 1885-1886, p. 4, n. 3. LLOMPART MORAGUES, Gabriel. Miscelánea de arquitectura y plástica sacra mallorquina. Siglos XIII-XIV. Analecta Sacra Tarraconensia. 1973, pp. 86 i 100. PALOU SAMPOL, Joana Maria. Guillem Sagrera. Palma: 1985. p. 49. Rafael de Ysasi. Museo Arqueológico Diocesano. Palma: Govern de les Illes Balears, 2018. V.1 p. 44; V.2 làm. 39 n.1577; El fons documental del Museu de Mallorca III. ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 45.
|
Catalogación |
Palou Sampol, Joana Maria
|